reklama

Červený Anjel

Najvyšší čas ísť spat, zajtra ráno idem darovať krv. Aj keď vlastne ani neviem prečo to robím - nikdy som ja sám cudziu krv nepotreboval, nebol som vážne zranený, k nemocniciam pociťujem skôr rešpekt ako lásku a ani viera ma neučila pomáhať blížnemu svojmu. Niečo vnútri mi však hovorí že je to správne, že ja za tým niečo viac ako spôsob akým to začalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Najvyšší čas ísť spat, zajtra ráno idem darovať krv. Aj keď vlastne ani neviem prečo to robím - nikdy som ja sám cudziu krv nepotreboval, nebol som vážne zranený, k nemocniciam pociťujem skôr rešpekt ako náklonnosť a ani viera ma neučila pomáhať blížnemu svojmu. Niečo vnútri mi však hovorí že je to správne, že ja za tým niečo viac ako dôvod, ktorým to začalo. Na fakulte sa objavila mobilná transfúzna stanica a s kamošmi sme to chceli vyskúšat...dobrodružstvo, nový zážitok... (Pamätám si ako som nerozumel prečo lesbičky nie sú riziková skupina a gayovia áno.... zdalo sa mi to diskriminačné - a pravdupovediac ešte stále sa mi to zdá. Ale trochu odbočujem....) Postupne sa z darcovstva stal rituál. Počítali sme dni a týždne a každé tri mesiace sme išli opät pustiť žilu. Štvalo nás, keď sme po výlete do trópov museli pol roka pauzovať, pretekali sme sa v počte riadkov v preukaze darcu. Stále nám nešlo o nejaký presne definovaný vyšší princíp pomoci druhým, možno sme ho tak trochu cítili, oveľa silnejšie však bolo objavovania nových prostredi či vzájomné hecovanie sa kto skôr naplni odberný vak. Až sa mi teraz zdá, že sme k darovaniu krvi pristupovali s neúctou. Znovu a znovu sme sa však snažili so sebou priviesť aj ďalšieho prvodarcu - nádejného budúceho držiteľa Jánskeho plakiet - z ktorých však väčšina druhý krát uz neprišla....asi im ten pocit malátnosti po odbere neučaroval. Nedokázal ich motivovať ani bufet na starej dobrej transfúznej stanici na Partizánskej, kde sme sa z gastráča najedli parížaku a zostalo ešte aj na čokoládu či kolu. Atmosféra tejto starej budovy a neštandardných priestorov s presklennými stenami nás odpútavala od bežného sveta a na chvíľu sme sa cítili výskumníci a kozmonauti zároveň. Neskôr ju zavreli a zostali síce moderné ale už nie tak vzrušujúce Kramáre a Ružinov. Po výške sme zostali 3-4 pravidelní darcovia, "pretiekli" sme sa k prvým plaketám a napriek tomu mi nie je ešte stále úplne jasné prečo to robíme. Keď mi pred pár rokmi sestrička rozprávala ako v lete väčšina krvi ide na zranenia bláznivých motorkárov tak som silne zapochyboval - má to význam ? Má význam darovať krv niekomu kto sa často krát vlastnou vinou dostane do problémov ? Snažím sa na to radšej nemyslieť a veriť milým sestričkám a lekarom, že moju krv použijú ako sa najlepšie dá. Možno keby som vedel komu moja krv pomohla, mal by som lepší pocit...akúsi správu o užitočnosti môjho daru potrebujem, slepá viera sa v dnešnej dobe predsa nenosí. Nie je však snaha poznať využitie darovanej krvi sebecká a neetická ? Pred rokom som sa stal Dobrým Anjelom, s konkrétnym a transparentným systémom prerozdeľovania pomoci. Občas si pozriem životné príbehy ľudí ktorí dostali moje príspevky a hneď mám informácii až príliš veľa. Až sa cítim trápne, keď si predstavím život ľudí s rakovinou a porovnám ho s mojimi starosťami. Viem však, že moje príspevky sa dostali k tým, ktorí ich naozaj potrebujú a celé to má zmysel a motivuje ma pokračovať v tom. A tak si predstavujem, že aj darovanú krv pomáha lekárom prerozdeľovať akýsi Červený Anjel podobne transparentným spôsobom. Detaily zatiaľ síce neviem...ale po skúsenosti s Dobrým Anjelom ich už radšej ani nechcem poznať. Spolu s lekárskymi správami by to boli asi v bežnom dni nestráviteľné informácie. A tak mi predsa zostáva iba veriť sestričkám a lekárom, že svoju prácu robia dobre......a môjmu Červenému Anjelovi že im pomáha. A teraz už idem spať, dnes ráno idem predsa darovať krv.

Matej Gadomsky

Matej Gadomsky

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Blizenec, ktory prilis duma nad zakladnymi otazkami miesto toho aby si uzival zivota. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu